Από την Τρίτη 15 έως την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α΄ Τάξης, στο πλαίσιο του Προγράμματος Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης. Το πρόγραμμα αυτό, που πραγματοποιείται στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού για 14ο σχολικό έτος, σχεδιάζεται και υλοποιείται σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική – Ψυχολογική Υπηρεσία. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς την αποδοτικότερη αξιοποίηση του χρόνου τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται καλύτερα στις σχολικές τους υποχρεώσεις, να περνούν καλύτερα στον ελεύθερό τους χρόνο και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, καθώς και να εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση.
Όσον αφορά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Προγράμματος, αυτό διεξάγεται κατά τη διάρκεια δύο συναντήσεων με τα παιδιά και το παρακολουθούν οι μαθητές κάθε τμήματος ξεχωριστά. Στην αρχή της πρώτης συνάντησης, οι μαθητές πήραν ενεργά τον λόγο, αναφέροντας τις πρώτες εντυπώσεις τους από το Γυμνάσιο και επιχειρώντας να συγκρίνουν τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις της νέας τους σχολικής ζωής με εκείνα που χαρακτήριζαν τη φοίτησή τους στο Δημοτικό. Ακολούθως, μίλησαν στην τάξη, αλλά και άκουσαν τους συμμαθητές τους να μιλούν για τις ποικίλες εξωσχολικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν. Στο σημείο αυτό, τονίστηκε στα παιδιά η σπουδαιότητα της συμμετοχής σε αθλητικές, πνευματικές και καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, καθώς και η δια ζώσης συνάντηση με φίλους για την προαγωγή της ψυχικής τους υγείας.
Στη συνέχεια, τα παιδιά κλήθηκαν να αναφερθούν στις μεθόδους μελέτης που εφαρμόζουν, καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση του χρόνου τους. Στον τομέα αυτό, τονίστηκε στους μαθητές πως χρειάζεται να είναι προσεκτικοί κατά την παράδοση του μαθήματος, να κάνουν έναν στοιχειώδη προγραμματισμό των καθημερινών υποχρεώσεών τους, να χρησιμοποιούν στο σπίτι τις σημειώσεις που κράτησαν στην τάξη, να κάνουν μικρά διαλείμματα στο διάβασμά τους, καθώς και να ολοκληρώνουν τη μελέτη ενός μαθήματος πριν κάνουν κάτι άλλο. Επίσης, τούς έγινε η πρόταση να ξεκινούν τη μελέτη τους στο σπίτι από τα πιο δύσκολα καθήκοντα ή τα λιγότερο ελκυστικά σε αυτούς μαθήματα, προκειμένου να κάνουν ορθολογικότερη κατανομή του χρόνου τους και των δυνάμεών τους.
Στο τέλος της πρώτης συνάντησης, μέσω σχετικής παρουσίασης που προβλήθηκε στον διαδραστικό πίνακα, επισημάνθηκαν στα παιδιά οι παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους. Στους παράγοντες αυτούς ανήκουν η χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της μελέτης, η ακαταστασία και η φασαρία που επικρατεί στο χώρο εργασίας, η αδυναμία να λέμε «όχι», η αναβλητικότητα, το άγχος, η κούραση, η έλλειψη ευελιξίας και σχεδιασμού, καθώς και η αντίληψη πως μπορούν να γίνουν όλα την τελευταία στιγμή.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης συνάντησης, που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο, θα δοθούν στα παιδιά οδηγίες για την κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος. Εν συνεχεία, οι μαθητές θα σχεδιάσουν δοκιμαστικά το δικό τους ολιγοήμερο πρόγραμμα, με βάση τους στόχους τους και τις ατομικές τους ανάγκες. Το Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης οργανώνεται και υλοποιείται από τον κ. Παντελή Κατηνιώτη, καθηγητή – σύμβουλο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και τον κ. Γεώργιο Γεωργουλέα, σχολικό ψυχολόγο.