Την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε το Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης με αποδέκτες τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α΄ Τάξης. Το πρόγραμμα αυτό, που πραγματοποιείται στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού για δεκατέσσερα συνεχόμενα χρόνια, σχεδιάζεται και υλοποιείται σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική – Ψυχολογική Υπηρεσία. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς την αποδοτικότερη αξιοποίηση του χρόνου τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται καλύτερα στις σχολικές τους υποχρεώσεις, να περνούν καλύτερα στον ελεύθερό τους χρόνο και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, καθώς και να εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση.
Όσον αφορά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Προγράμματος, αυτό διεξήχθη κατά τη διάρκεια δύο συναντήσεων με τα παιδιά και το παρακολούθησαν οι μαθητές κάθε τμήματος ξεχωριστά. Στην αρχή της πρώτης συνάντησης, που διεξήχθη στα μέσα του Οκτώβρη, οι μαθητές πήραν ενεργά τον λόγο, αναφέροντας τις πρώτες εντυπώσεις τους από το Γυμνάσιο και επιχειρώντας να συγκρίνουν τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις της νέας τους σχολικής ζωής με εκείνα που χαρακτήριζαν τη φοίτησή τους στο Δημοτικό. Ακολούθως, μίλησαν στην τάξη, αλλά και άκουσαν τους συμμαθητές τους να μιλούν για τις ποικίλες εξωσχολικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν. Στο σημείο αυτό, τονίστηκε στα παιδιά η σπουδαιότητα της συμμετοχής σε αθλητικές, πνευματικές και καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, καθώς και η δια ζώσης συνάντηση με φίλους για την προαγωγή της ψυχικής τους υγείας.
Στη συνέχεια, τα παιδιά κλήθηκαν να αναφερθούν στις μεθόδους μελέτης που εφαρμόζουν, καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση του χρόνου τους. Στον τομέα αυτό, τονίστηκε στους μαθητές πως χρειάζεται να είναι προσεκτικοί κατά την παράδοση του μαθήματος, να κάνουν έναν στοιχειώδη προγραμματισμό των καθημερινών υποχρεώσεών τους, να χρησιμοποιούν στο σπίτι τις σημειώσεις που κράτησαν στην τάξη, να κάνουν μικρά διαλείμματα στο διάβασμά τους, καθώς και να ολοκληρώνουν τη μελέτη ενός μαθήματος πριν κάνουν κάτι άλλο. Επίσης, τούς έγινε η πρόταση να ξεκινούν τη μελέτη τους στο σπίτι από τα πιο δύσκολα καθήκοντα ή τα λιγότερο ελκυστικά σε αυτούς μαθήματα, προκειμένου να κάνουν ορθολογικότερη κατανομή χρόνου τους και των δυνάμεών τους.
Κατά τη διάρκεια της δεύτερης συνάντησης, συνεχίστηκε η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τους παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους. Στους παράγοντες αυτούς ανήκουν η χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της μελέτης, η ακαταστασία και η φασαρία που επικρατεί στο χώρο εργασίας, η αδυναμία να λέμε «όχι», η αναβλητικότητα, το άγχος, η κούραση, η έλλειψη ευελιξίας και σχεδιασμού, καθώς και η αντίληψη πως μπορούν να γίνουν όλα την τελευταία στιγμή.
Εν συνεχεία, δόθηκαν στα παιδιά σαφείς οδηγίες και διατυπώθηκαν εναλλακτικές προτάσεις για την κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος, αξιολογώντας τις υποχρεώσεις τους ανάλογα με το πόσο σημαντικές και επείγουσες είναι. Στο δεύτερο μισό του μαθήματος οι μαθητές σχεδίασαν δοκιμαστικά το δικό τους ολιγοήμερο πρόγραμμα, με βάση τους στόχους τους και τις ατομικές τους ανάγκες. Τέλος, έλαβε χώρα σύνθεση των απόψεων, ώστε οι μαθητές να κάνουν πιο ρεαλιστικά τα μελλοντικά τους προγράμματα.
Το Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τον κ. Παντελή Κατηνιώτη, καθηγητή – σύμβουλο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και τον κ. Γεώργιο Γεωργουλέα, σχολικό ψυχολόγο.